Fecskekatasztrófa
- Szeptember közepén egy hétévente megrendezésre kerülő nemzetközi rétisas konferencián vettem részt, Horvátországban vol[...]
A fióka- és madármentésről
Májusban már javában kerülnek ki a fészekből fészekhagyó, részlegesen fészekhagyó és fészeklakó fiókák. Vagy saját jó szántukból, vagy nem.
Minden évben sokszor leírjuk itt, kiadványainkban, és honlapunkon, facebook oldalunkon, e-mailen, messengeren és sms-en, mondjuk a médiában, előadásainkon, és telefonos megkeresésekre válaszul, hogy csak azt a fiókát kell megmenteni amelyik tényleg rászorul, vagy közvetlen veszélyben van, mert legjobban a szülei tudják felnevelni, még akkor is ha számukra veszélyes a világ. Erre többféle folyamatábra, “döntési fa” kering az Interneten, mi is közzé teszünk itt egyet, melyet a legjobbnak tartunk. Ha a megtalálók e szerint járnak el, akkor is jó, ha felhívják diszpécserközpontunkat a (30) 535 6484. számon, mert minden eset egyedi, és ebben gyakorlott szakembereink szívesen segítenek eldönteni, hogy tényleg menteni kell-e a fiókát, és ha igen, akkor mi a teendő.
Mit, mivel, hogyan etessenek, mihez elég egy “laikusnak” a telefonos tanácsadás, mikor kell állatorvoshoz vinni, és mit nem szabad egy gyakorlott madármentőnek sem?
Például receptköteles gyógyszert, injekciót beadni, ezek alkalmazásáról másoknak tanácsokat adni, ami csak és kizárólag állatorvosi feladat. Akkor is, ha az állatorvos esetleg kevésbé jártas ezen a szakterületen, mint a madármentő. Neki van diplomája, és ehhez orvosi szemlélete, melyet nem az interneten, sem saját tapasztalatából, vagy más, nem állatorvosoktól kapott ismeretek alapján szerezte meg, hanem éveken át megdolgozott érte. A csak az egyetemen megszerezhető anatómiai, élettani, járványtani, gyógyszertani és állathigiéniai ismeretek, tudományos, orvosi gondolkodás nélkül nem rendelhető hatékony gyógyszer. A nem receptköteles készítmények nem igazán hatékonyak, a receptesek is csak akkor, ha indokoltan alkalmazzuk őket. Aminek hatása van, az viszont árthat is, ha nem megfelelő kezekbe kerül. Akár a mérgek, melyről már sokszor írtunk.
Ezért kell az orvos. Ha csak telefonon tud segíteni, az is jobb, mintha a legjobb szándékkal is, de nem szakképzett személyek döntenek bármilyen írott, vagy internetes ismeretek,vagy akár állatorvos mellett szerzett személyes tapasztalatok alapján a gyógykezelésről.
Esetenként akár az írásos konzultáció is jó lehet az állatorvossal, de az időtényező nagyon fontos, ezért a telefonos konzultáció elengedhetetlen a gyors, akár életmentő beavatkozásokhoz. Mivel még két azonos képzettségű és gyakorlatú állatorvos is csak kb. 80 %-ban érti ugyanazt egymás közötti telefonos beszélgetés során is, ez egy laikussal nem lényegesen több, mint 50 %. A jó fotó sem elég, az eredetit látva, tapintani is kell, és ha szükséges, kiegészítő vizsgálatok, labor, röntgen is. Ezért szükséges a személyes állatorvosi jelenlét, vizsgálat, gyógyszerbeadás. Számtalan negatív példát tudnék sorolni menthető madarak elkezeléséről, későn orvoshoz került sérülések miatt amputálásokról, elaltatásokról, elhullásokról.
Ezért hatékony állatmentés, madármentés állatorvosi háttér nélkül nincs, jogszabály sem engedi mentőhelyek, állatboltok, szerződött állatorvos nélküli működését.
Melyek azok az esetek, amikor nem nélkülözhető az azonnali személyes állatorvosi segítség?
Amikor véres a madár. Amikor mérgezés, vagy fertőző betegség gyanúja merül fel, pl. idegrendszeri tünetek, több beteg érintettsége esetén. Nem azonnali, de rövid időn, 1-2 napon belül szükséges a vizsgálat, ha szakszerű ellátás ellenére nem javul az állapota, kondíciója. Ha az orvosi kezelés nem hozza 1-2 napon belül a várt eredményt, javulást, vagy rosszabbodik a madár állapota, vissza kell vinni, vagy legalább telefonon megkeresni, és nem várni hetekig, mert akkor már késő. Ha minden rendben történik, a vártnak megfelelően gyógyul a beteg, akkor is 2-3 naponta szükséges a konzultáció az orvossal, aki várja is ezt, és örül a hívásnak. Azért írom többször a telefont, mert aki nagyüzemben dolgozik, vagy sokat vezet, mint mi, az nem ér rá állandóan online figyelni és kommentelni az e-mail, facebook, messenger üzeneteket, de telefonon csak elérhető…
Mi, a Madárkórház Alapítványnál az esetleges nem fogadott hívásokat két órán belül visszahívjuk. Ügyeleti számunk (06 30 535 6484) éjjel-nappal működik.
Dr. Déri János
állatorvos